جکسون پولاک با نام کامل پال جکسون پولاک در شهر کودی واقع در شمال غرب ایالت وایومینگ به دنیا آمد. با لی کرزنر ازدواج کرد و در اسپرینگز, نیویورک در یک سانحهٔ رانندگی کشته شد.

نوجوانی را در کالیفرنیا گذراند و همانجا درسهای مقدماتی هنر را فراگرفت . در سالهای۱۹۳۳ -۱۹۳۱ در اتحادیهٔ هنرآموزان نیویورک به تحصیل نقاشی و مجسمه سازی پرداخت. با نقاشان مکزیکی، ریورا و سیکیروس تماس برقرار کرد . از ۱۹۳۷ به طور متناوب به روانکاوی یونگ روی آورد. جکسون پولاک اولین نقاشی بود که استفاده از قلمو را رها کرده و به طور مستقیم رنگ را بر روی اثر می پاشید . بیشتر نقاشانی که مثل پولاک آبستره اکسپره سیونیسم را تجربه میکردند یا دچار مواد میشدن یا الکل. جکسون پولاک گرفتار الکل شد وگرچه الکل به او کمک میکرد تا آثارش را خلق کند همین الکل بلای جانش شد و او که در مصرف الکل زیاده روی کرده بود تصادف کرد و جانش را از دست داد. دیدگاه منتقدین در مورد این نقاش همیشه متفاوت بوده به طوری که برخی وی را پرشور و پر حرارت توصیف کرده اندو برخی دیگر او را معتاد و الکلی نامیده اند.گرچه نمی شود از منتقدین خرده گرفت چون آنها باید آثار را بررسی کنند طوری که گاهی خوشآیند هنرمندان نیست. برای شناخت جکسون پولاک باید آبستره اکسپره سیونیسم را شناخت: اکسپرسیونیسم انتزاعی:

هیجان‌نمایی انتزاعی یا اکپرسیونیسم انتزاعی شیوه‌ای است که در سال ۱۹۱۲ از اکپرسیونیسم و با انتشار مجله "سوار کار آبی" ایجاد شد. پیشوایان این مکتب واسیلی کاندینسکی، پل کله و فرانتس مارک در مونیخ بودند.

در واقع این سبک نتیجه بر خورد طیف‌های مختلف هنرمندان مهاجر (به دلیل جنگ در اروپا) و بومی در نیویورک بود. این جنبش در واقع یک سبک آمریکایی است که موجب پیشتازی نیویورک از پاریس به عنوان مرکز هنر جهانی شد. این هنرمندان بیش از آنکه مصلحان انقلابی باشند، آرمانگرایانی بودند که، بیش از جهان ملموس خویش، دغدغه مفاهیم کلی را داشتند.

شاخص ترین آثار هنری در سبک را می‌توان به افرادی چون: هانری ماتیس، جکسون پولاک، مارک توبی، آرشیل گورکی، ویلهم دکونیگ و مارک روتکو نسبت داد. ماتیس، پولاک و روتکو، سه نفر اول در این سبک بودند. ماتیس با نقاشی آتلیه سرخ به شهرت رسید، پولاک با استفاده از شیوه‌ای نو (که بعدها با عنوان نقاشی کنشی معروف شد) آثاری درهم پیچیده و باطراوت آفرید، و روتکو که از هرگونه خط نگاری پرهیز کرد و نام گذاری عددی ساده را جایگزین القاب سنگین پیشین کرد.

این سبک آمیزه‌ای از هیجان اکسپرسیونیستی، نگاره‌های ساده بدوی (نقاشی شنی سرخپوستی و باغ‌های ذن) و تجربه‌ای از نظم در غالب بی نظمی بود. هنرمندان این سبک بیش از آنکه در سبک باهم شباهت داشته باشند، در نگرش و دیدگاه دارای وجه اشتراکند: همه می‌خواهند قیود و تکنیک‌های سنتی و دستوری را زیر پا بگذارند و ضوابط دیرینه زیبایی شناختی را لغو اعلام کنند، که نمونه بارز آن نقاشی‌های جکسون پولاک است.

 

تابلوي «جكسون پولاك» در گمرك
 داستان گروگانگيري تابلوي معروف جكسون پولاك از طرف گمرك، به دليل بدهي وزارت ارشاد، همچنان ادامه دارد.
 
با ورود به این صفحه می توانید جکسون پولاک شده و مثل او نقاشی کنید

طي دو سال گذشته روند امانت‌سپاري آثار خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به امري مرسوم تبديل شده بود.

اين روند در دوران مديريت محمود شالويي آغاز شد و در اين مدت چندين اثر به موزه‌هاي معتبر دنيا امانت داده شد تا در نمايشگاه‌هاي ويژه به نمايش گذاشته شود.

در آخرين مورد تابلوي معروف جكسون پولاك براي نمايش به ژاپن ارسال شد تا در نمايشگاهي شش ماهه، اين شاهكار پولاك در معرض ديد علاقه‌مندان شرق آسيا قرار گيرد.

هفته گذشته طبق برنامه مقرر اين تابلو به تهران برگردانده شد، ولي به جاي اين‌كه به محل اصلي خود، يعني موزه هنرهاي معاصر منتقل شود در همان گمرك فرودگاه امام خميني (ره) توقيف شد. علت توقيف اين اثر، بدهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به گمرك فرودگاه امام (ره) است.

روابط عمومي گمرك فرودگاه امام خميني (ره) توقيف تابلوي جكسون پولاك را تاييد كرد و مسووليت ورود هرگونه خسارت به اين اثر را متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست.

اين مركز اخذ بدهي ارشاد را از وظايف گمرك اعلام كرد و گفت: اين توقيف كاملا قانوني و بر اساس وظايف محوله به گمرك است و ارشاد موظف است براي استرداد اين تابلو هر چه سريع‌تر بدهي معوقه خود را به اين سازمان دولتي بپردازد.

غلامحسين نوحي، مديركل گمرك فرودگاه امام‌خميني‌(ره) نيز گفته است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از قبل بدهي به گمرك داشته و تا زماني كه آن‌را پرداخت نكند، اين تابلو در گمرك فرودگاه امام (ره) مي‌ماند.

او درباره ميزان بدهي وزارت ارشاد به گمرك گفت: اين بدهي به راحتي قابل پرداخت بوده و نمي‌دانم چرا وزارت ارشاد آن‌را پرداخت نمي‌كند.

مديركل گمرك فرودگاه امام خميني (ره) درباره اين‌كه گفته مي‌شود برخي نگران تخريب اين تابلوي ارزشمند در انبار فرودگاه امام (ره) هستند، اظهارداشت: ‌وزارت ارشاد اگر خيلي نگران است، چرا بدهي خود را به ما پرداخت نمي‌كند؟

حسن نوفرستي، مدير روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر نيز در گفت‌وگو با جام‌جم از پيگيري معاونت هنري وزارت ارشاد خبر داد و گفت: ما در جريان جزئيات مبلغ بدهي وزارت ارشاد و علت اين بدهي نيستيم و فقط مي‌دانيم آقاي اميرنيا اين موضوع را پيگيري مي‌كند.

پيگيري خبرنگار ما براي گفت‌وگو با اصغر اميرنيا سرپرست اداره كل هنرهاي تجسمي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي پاسخ به سوالاتي چون علت و مبلغ اين بدهي و اقدامات ارشاد براي ترخيص اين اثر از گمرك فرودگاه امام (ره) به جايي نرسيد.

تابلوي معروف جكسون پولاك آخرين بار به مبلغ 250 ميليون دلار قيمت‌گذاري شده بود و يكي از منحصر به فردترين آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران است كه چندي پيش براي برپايي نمايشگاهي به ژاپن امانت داده شد و بعد از بازگشت از ژاپن در گمرك فرودگاه امام خميني (ره) نگهداري مي‌شود.

اين در حالي است كه موزه هنرهاي معاصر تهران در خبري اعلام كرده است، معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از زمان برگشت تابلوي جكسون پولاك به صورت مستمر در حال پيگيري موضوع است و اين تابلو بزودي پس از انجام مراحل گمركي به گنجينه موزه بازگردانده مي‌شود.

دو تابلوي ديگر گنجينه موزه كه همين مشكل را داشتند به محض ورود به ايران و پس از انجام امور گمركي بلافاصله ترخيص و به موزه برگردانده شدند.


با ورود به این صفحه می توانید جکسون پولاک شده و مثل او نقاشی کنید

 

با ورود به این صفحه می توانید جکسون پولاک شده و مثل او نقاشی کنید


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا